Kişinin yasevimliığı toplum süresince değeri olan , kudret, iktisat ve sair davranış biçimlerini vüruttirdiği proseslerin tüyönetmen.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara bakılırsa insanoğluın davranışlarında belli vürutmeler esenlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Yetişek; bireyin davranışlarındaki yaşantısı kanalıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğfiilme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü üzere eğitimin bir çok tanımı örgülabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Ferdin davranışında, kendi yaşantısı kanalıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin amaçlarına yarar ) bileğfiilme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık bakılırsa;
· Yetişek bir prosestir.
· Yetişek sürecinde, bireyin davranışlarının matlup yönde bileğfiiltirilmesi amaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğfiilme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde bireyin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç asliye öğesi vardır.
1. Fakatç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Yetişek amaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı birlik kültürler sinein özdeşdır. Fakatçların içeriği ve öğrenme sinein kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre bakılırsa bileğfiilebilir, lakin sürecin doğası bileğfiilmez.
Yetişek kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca birkötü filozof ve eğitimci, eğitimin ne olduğuna konusunda farklı farklı tanımlamalarda bulunmuşdolaşma. Günümüzde ise eğitimin onaylama edilen ölçün tanımı şudur: Yetişek, bireyin davranışlarında kendi yaşantıları kanalıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğfiilikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın süresince eğitime konusunda temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları kanalıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğfiilikliği” ve “müddetç” üzere kelimeler eğitimin asıl taşlarıdır.
Yetişek, anatomi sinein hayat boyu devam eden bir prosestir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik yani beklentilere ve hedeflere yarar olabileceği üzere istenmedik yönde bile vürutebilir. Yetişek sürecinin fiilletilmesi ise kasıtlı yani programlı ve programlı olabileceği üzere vürutigüzel bile mümkün. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal terbiye, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal terbiye denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek mektep, dershane, terbiye merkezleri üzere mekânlarda verilen terbiye formal; bireyin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı olmayan terbiye ise informal eğitidir. Yani terbiye yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine bakılırsa sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye yetişmek üzere iki tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda ya da kurumlarda belli bir plan ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci yönetimsel bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal terbiye ise kendi kendine vüruten ölçüsüz ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki fert bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir tip olarak ele kırmızıındığında ise terbiye sisteminin üç asliye ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Menşe; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, tesisat, maliyet, personel üzere fiziksel unsurlardır. Müddetç; mektep süresince meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde eksperlik, yeterlilik, yetki, sınav meyveları üzere matlup davranış bileğfiiliklikleridir.